Thursday, September 30, 2010 | By: sapphire

Morning story...

1:03 AM...
1/10/2010

sedar tak sedar hari nie dah masuk bulan oktober..maknanya aku dah setahun 3 bulan aku bertugas kat daerah nie..kemeriahan hari raya baru jer berlalu beberapa minggu lalu..sekarang nie walaupun masi ada teman2 yang menghantar jemputan open hse..tpi kemeriahan dan keriuhan hari raya tu dah tak terasa sangat..
Alhamdulillah, aku sempat juga menyiapkan tugasan bahasa arab aku on time..selepas 4 hari tak cukup tidur gara2 nak siapkannya..the outcome?? dunno..aku tawakal jer..aku dah usaha dan curahkan suma tenaga dan idea untuk siapkan benda tu..harap2 takde la sampai kena reject..
sebelum raya tu aku jatuh sakit selama seminggu..nampaknya kali nie aku dah pecah rekod hidup aku selama 27 tahun aku kat dunia nie..mak aku pun cakap camtu..nie la tempoh yg paling lama aku jatuh sakit..dan lebih mengejutkan bila doktor cakap aku demam berpunca drpd athma??? aku fikir itu cuma batuk biasa saja..tpi takkan doktor tu salah cakap plak..
dah buat pertama kalinya aku terpaksa ponteng kelas kat IPG gara2 demam aku tak stabil..kejap naik kejap turun..batuk plak menjadi2..menyebabkan aku completely hilang selera makan..dan selepas itu aku merasakan 1 perubahan pada diri aku..sekarang nie kerap batuk @ sesak nafas tiapkali terkena sejuk @pun mengambil makanan @ minuman yg sejuk..apatah lagi jika aku terkena air-con..huhu nampaknya semakin umur meningkat semakin banyak penemuan yang berlaku dalam hidup aku...haha..tpi walau bagaimanapun aku tetap bersyukur sebab aku masi mampu untuk menjalani kehidupan aku dengan normal..

takde apa yang berubah dalam citer hidup aku sebagai seorang guru..lepas abis cuti raya..aku kembali menjadi guru yang perlu risau tentang anak muridnya yang bakal menduduki peperiksaan penting awal bln oktober nie..
keja sekolah berlambak..yg tu blum termasuk tugasan2 dari maktab..bila difikirkan sumanya..simptom2 otak berserabut dan hati ingin memberontak akan kuar dengan cepat..
kalu bule aku nak akhiri suma nie ngan cepat..hurmmm

masuk bulan nie dah genap 5 bulan aku duduk menyewa..alhamdulillah, kekadang tu rezeki mencurah2..tpi adakalanya terkial2 jgk aku dibuatnya..tpi takpe la..asalkan bersabar..bertahan dan teruskan berusaha..insyaallah..sumanya akan okay..hari khamis lalu aku mendapat arahan untuk menghadiri sesi taklimat pengawas & penolong pengawas SRU..ianya satu tanggungjawab yang baru untuk aku..tpi aku akan cuba lakukan yang terbaik..thanx to penyelia coz bagi aku bertugas di daerah kota belud..at least aku bule balik rumah sendiri selama seminggu..lazimnya untuk guru cam aku yg masi terikat ngan KDC..takkan ada istilah cuti sekolah dalam tempoh setahun nie..cuti sekolah hanya laku dalam takwim, hakikatnya kami bertukar jadi pelajar sepanjang tempoh itu..aku hanya ada 2-3 hari sahaja untuk berehat di umah sebelum kembali bertugas..

hurmm..next week aku ada jemputan open hse dr sorang teman lama..tpi nampaknya aku tak bule pegi walaupun aku mmg teringin sangat nak pegi..masalahnya mulai 4hb aku akan bertugas diluar daerah nie selama seminggu..rasa rugi plak tak bule pegi..tpi apakan daya..

1:44AM
1/10/2010

malam semalam aku bermimpi..tentang izwan..dah lama aku tak fikir ttg dia..kali terakhir kami berhubung masa malam raya..tu pun sekadar sms untk mengucapka selamat hari raya..tak lebih dan tak kurang..dia membalasnya tpi msg yg sama yg tlh di'forward' kan..huhu..sadiskan..tpi nie la yang berlaku selepas 3 tahun kami menjadi teman rapat..hanya kerana 1 pengakuan..dia mengenepikan segalanya..termasuk persahabatan kami..hurmm..mlm semalam, aku bermimpi dia kemalangan jalan raya.. meninggal dunia di tpt kejadian..semasa aku melihat jenazahnya dibawa pulang ke rumah untuk dikebumikan..aku terlihat jasadnya secara tak sengaja..sbb masa jenazahnya dianggap..kain yang menutupnya terselak..aku terlihat wajahnya..walaupun kelihatan pucat dan penuh dengan palitan darah akibat kecederaannya..tpi ntah kenapa aku lihat riak wajahnya yang sedih dan pilu..seolah2 ada sesuatu yang terpendam dalam jiwanya yang tak sempat utk diluahkan..tanpa sedar aku menangis..hati aku seolah merasa kesedihan dan bebanan yang dialaminya..tpi aku tak mampu untuk berbuat apa2..melainkan berdoa buatnya..
dan pada saat jenazahnya hendak dikapankan..aku masih merasa rohnya sedang berdiri dihadapanku dengan wajah sedih..dia seolah2 ingin mengatakan sesuatu..tp suaranya tersekat..
bila aku terbangun dr tidur..aku beristighfar berulang kali..kenapa aku mengalami mimpi seperti itu?? seram dan gerun rasanya..apakah yang Allah cuba tunjukkan padaku?? aku tak mengerti..saat itu, aku teringatkan izwan..camna dia sekarang?? sihatkah dia? atau adakah dia sedang menghadapi masalah sekarang nie..pertanyaan nie berulang kali menerjah mindaku di awal hening subuh lagi sehingga ke saat ini..tpi aku sedikit pun tak mempunyai keberanian untuk menghubunginya...berulang kali aku memberitahu diriku sendiri..suma itu hanya la mainan tidur sahaja..namun jauh disudut hatiku..aku masih tetap risaukan dirinya..aku bimbang ada sesuatu yang sedang menimpa dirinya..dan perlukan bantuan..
arrggghh..aku bingung!! aku tak tau harus berbuat apa sekarang nie..kami bukan seperti dlu lagi...sekalipun aku mengambil berat ttg keadaannya..tpi itu tetap takkan menghilangkan rasa janggal antara kami..astaghfirullahala'zim.. kenapa aku harus melalui hal seperti ini lagi??

Thursday, September 30, 2010

Morning story...

Posted by sapphire at 11:05 AM 0 comments
1:03 AM...
1/10/2010

sedar tak sedar hari nie dah masuk bulan oktober..maknanya aku dah setahun 3 bulan aku bertugas kat daerah nie..kemeriahan hari raya baru jer berlalu beberapa minggu lalu..sekarang nie walaupun masi ada teman2 yang menghantar jemputan open hse..tpi kemeriahan dan keriuhan hari raya tu dah tak terasa sangat..
Alhamdulillah, aku sempat juga menyiapkan tugasan bahasa arab aku on time..selepas 4 hari tak cukup tidur gara2 nak siapkannya..the outcome?? dunno..aku tawakal jer..aku dah usaha dan curahkan suma tenaga dan idea untuk siapkan benda tu..harap2 takde la sampai kena reject..
sebelum raya tu aku jatuh sakit selama seminggu..nampaknya kali nie aku dah pecah rekod hidup aku selama 27 tahun aku kat dunia nie..mak aku pun cakap camtu..nie la tempoh yg paling lama aku jatuh sakit..dan lebih mengejutkan bila doktor cakap aku demam berpunca drpd athma??? aku fikir itu cuma batuk biasa saja..tpi takkan doktor tu salah cakap plak..
dah buat pertama kalinya aku terpaksa ponteng kelas kat IPG gara2 demam aku tak stabil..kejap naik kejap turun..batuk plak menjadi2..menyebabkan aku completely hilang selera makan..dan selepas itu aku merasakan 1 perubahan pada diri aku..sekarang nie kerap batuk @ sesak nafas tiapkali terkena sejuk @pun mengambil makanan @ minuman yg sejuk..apatah lagi jika aku terkena air-con..huhu nampaknya semakin umur meningkat semakin banyak penemuan yang berlaku dalam hidup aku...haha..tpi walau bagaimanapun aku tetap bersyukur sebab aku masi mampu untuk menjalani kehidupan aku dengan normal..

takde apa yang berubah dalam citer hidup aku sebagai seorang guru..lepas abis cuti raya..aku kembali menjadi guru yang perlu risau tentang anak muridnya yang bakal menduduki peperiksaan penting awal bln oktober nie..
keja sekolah berlambak..yg tu blum termasuk tugasan2 dari maktab..bila difikirkan sumanya..simptom2 otak berserabut dan hati ingin memberontak akan kuar dengan cepat..
kalu bule aku nak akhiri suma nie ngan cepat..hurmmm

masuk bulan nie dah genap 5 bulan aku duduk menyewa..alhamdulillah, kekadang tu rezeki mencurah2..tpi adakalanya terkial2 jgk aku dibuatnya..tpi takpe la..asalkan bersabar..bertahan dan teruskan berusaha..insyaallah..sumanya akan okay..hari khamis lalu aku mendapat arahan untuk menghadiri sesi taklimat pengawas & penolong pengawas SRU..ianya satu tanggungjawab yang baru untuk aku..tpi aku akan cuba lakukan yang terbaik..thanx to penyelia coz bagi aku bertugas di daerah kota belud..at least aku bule balik rumah sendiri selama seminggu..lazimnya untuk guru cam aku yg masi terikat ngan KDC..takkan ada istilah cuti sekolah dalam tempoh setahun nie..cuti sekolah hanya laku dalam takwim, hakikatnya kami bertukar jadi pelajar sepanjang tempoh itu..aku hanya ada 2-3 hari sahaja untuk berehat di umah sebelum kembali bertugas..

hurmm..next week aku ada jemputan open hse dr sorang teman lama..tpi nampaknya aku tak bule pegi walaupun aku mmg teringin sangat nak pegi..masalahnya mulai 4hb aku akan bertugas diluar daerah nie selama seminggu..rasa rugi plak tak bule pegi..tpi apakan daya..

1:44AM
1/10/2010

malam semalam aku bermimpi..tentang izwan..dah lama aku tak fikir ttg dia..kali terakhir kami berhubung masa malam raya..tu pun sekadar sms untk mengucapka selamat hari raya..tak lebih dan tak kurang..dia membalasnya tpi msg yg sama yg tlh di'forward' kan..huhu..sadiskan..tpi nie la yang berlaku selepas 3 tahun kami menjadi teman rapat..hanya kerana 1 pengakuan..dia mengenepikan segalanya..termasuk persahabatan kami..hurmm..mlm semalam, aku bermimpi dia kemalangan jalan raya.. meninggal dunia di tpt kejadian..semasa aku melihat jenazahnya dibawa pulang ke rumah untuk dikebumikan..aku terlihat jasadnya secara tak sengaja..sbb masa jenazahnya dianggap..kain yang menutupnya terselak..aku terlihat wajahnya..walaupun kelihatan pucat dan penuh dengan palitan darah akibat kecederaannya..tpi ntah kenapa aku lihat riak wajahnya yang sedih dan pilu..seolah2 ada sesuatu yang terpendam dalam jiwanya yang tak sempat utk diluahkan..tanpa sedar aku menangis..hati aku seolah merasa kesedihan dan bebanan yang dialaminya..tpi aku tak mampu untuk berbuat apa2..melainkan berdoa buatnya..
dan pada saat jenazahnya hendak dikapankan..aku masih merasa rohnya sedang berdiri dihadapanku dengan wajah sedih..dia seolah2 ingin mengatakan sesuatu..tp suaranya tersekat..
bila aku terbangun dr tidur..aku beristighfar berulang kali..kenapa aku mengalami mimpi seperti itu?? seram dan gerun rasanya..apakah yang Allah cuba tunjukkan padaku?? aku tak mengerti..saat itu, aku teringatkan izwan..camna dia sekarang?? sihatkah dia? atau adakah dia sedang menghadapi masalah sekarang nie..pertanyaan nie berulang kali menerjah mindaku di awal hening subuh lagi sehingga ke saat ini..tpi aku sedikit pun tak mempunyai keberanian untuk menghubunginya...berulang kali aku memberitahu diriku sendiri..suma itu hanya la mainan tidur sahaja..namun jauh disudut hatiku..aku masih tetap risaukan dirinya..aku bimbang ada sesuatu yang sedang menimpa dirinya..dan perlukan bantuan..
arrggghh..aku bingung!! aku tak tau harus berbuat apa sekarang nie..kami bukan seperti dlu lagi...sekalipun aku mengambil berat ttg keadaannya..tpi itu tetap takkan menghilangkan rasa janggal antara kami..astaghfirullahala'zim.. kenapa aku harus melalui hal seperti ini lagi??