Monday, September 28, 2009 | By: sapphire

another story..

sda lama aku tak menulis apa-apa kat blog nie..dah seminggu bulan ramadhan berakhir..sekarang nie umat islam masi lagi meraihkan hariraya..
semalam aku kembali ke kudat..cuti yang diberikan sda pun habis..hari nie aku kembali bekerja..walaupun jauh di sudut hati..aku masi teringin untuk meneruskan percutianku..tpi sampai bila???
selama 2 minggu aku bercuti di kampung, memang jarang sekali aku menggunakan internet..memandangkan kat kampung takde line 3G..yang ada cuma EDGE & GPRS..setakat nak chat okay la..tpi kalau nak check email..memang lembap sket..hurmm..
semenjak aku bertukar profession selama itulah aku tidak pernah mengunjungi kedai buku lagi..sehingga la suatu hari hati aku benar2 ingin mencari novel lagi..bukan sebab aku boring..tapi aku rindu membaca novel sebenarnya..akhirnya aku membeli 6 buah novel dari pelbagai genre..berbeza syarikat penerbitan dan berlainan penulis..haha mak aku ngan kengkawan aku hanya mampu menggelengkan kepala melihat timbunan novel yg aku bawa keluar dari kedai buku..
aku puas hati tiapkali habis membaca novel yg aku beli..apatah lagi bila jalan ceritanya benar2 menyentuh hati..bak kata mak aku..tak makan pun takpe..sebab dah kenyang baca novel..hahaha

wat to do?? i cant help myself not to buy..but the temptation is too strong..heheehe
dats means my books collection makin banyak..dah 2 rak buku penuh..*wink*

nwei..dah lama jugak aku tidak berhubung dengan dia..sejak berbuka posa pada 4 ramadhan lalu...aku tak nak ada yg buat kecoh gara2 perkara kecil sahaja..salahkah kami menjadi teman rapat?? salahkah kalau sorang sahabat bertanya khabar teman baiknya??atau akukah yang terlalu mementingkan diri sendiri?? atau patutkah dia memutuskan persahabatan kami hanya kerana ingin menjaga hati sorang insan lain..memang terlalu menyedihkan andai perkara itu benar2 berlaku..aku sda bersedia berundur..dan telah lama mengundurkan diri sejak aku ke sini lagi..aku sda berusaha untuk menghindar..tpi dia sahabat ku..kami pasti akan bertemu walaupun tanpa dirancang sekalipun..kerna temannya adalah teman aku juga..

memang tidak dinafikan diriku kini jauh berbeza dari diriku yang dulu..kini aku lebih yakin dengan langkahku..aku kini lebih berani menghadapi hidup aku..dugaan yang aku alami sebelum ini banyak membantu aku agar lebih kuat..terima kasih Ya Tuhan.. aku kini lebih tenang..

Tapi........ternyata perasaan itu tidak pernah padam..biarpun aku benamkannya jauh ke dasar hatiku..aku fikir aku sda kuat untuk menghadapi dirinya..ternyata sangkaan ku tersasar jauh..
saat aku mendapat panggilan dari sorang teman mengatakan dia turut hadir sma di majlis itu..tidak semena2..hati aku mula berdebar...masyaallah..apa yang perlu aku lakukan bila bertemu dengannya nanti? sepanjang perjalanan aku memikirkan jalan terbaik untukku..
dan saat kami saling berjabat tgn..hati aku berdetik..serahkan segalanya di tangan Allah..kerana Dia yang lebih mengetahui apa yg terbaik..
Debaran yg aku alami semakin reda..tapi rasa janggal berdepan dengannya amat terasa..aku lebih banyak berbual dengan teman2 yg lain..ya, memang aku sedang mengelak dari bertembung dengannya..jujurnya..aku tidak tahu camna untuk memulakan perbualan dengannya..aku takut aku akan memperkatakan sesuatu yang hanya akan mengeruhkan situasi antara kami...
sejak prtemuan itu..kami langsung tidak berhubungan..mungkin ini yang terbaik..atau aku mungkin tersilap percaturan lagi???
tiapkali dalam sujudku..aku memohon agar diberikan jalan penyelesaian..agar aku diberikan ketenangan jiwa..dan kelapangan..agar aku diberiikan ketulusan hati..meredhakan segala takdir yg bakal aku lalui..
Ya Allah..kenapa begitu sukar untuk aku membuang dia dari hatiku??? kenapa aku harus terus merasa perit ini sedangkan dia sedang berbahagia di sana?? kenapa dia menghulurkan tangan sedangkan pada akhirnya dia membiarkan aku sendirian terkapai-kapai memaknai harga sebuah persahabatan seorang lelaki??


Friday, September 4, 2009 | By: sapphire

Nur Kasih...

Mencintai Isteri kerana Allah adalah cinta yang agung...Namun cinta itu tidak akan datang dengan sekelip mata atau hanya dengan melafazkannya secara lisan..ada syarat yang perlu ditunaikan..

semalam aku menonton drama bersiri ' nur Kasih'..saat Nur Amina berdoa..adakah dia patut terus berada di Jeddah ataupun kembali ke sisi suaminya..aku teringat akan sebuah Novel hasil nukilan Aisya Sofea..(kalau tak silap..) tajuknya 'Adam & Hawa'..citer tentang Adam, seorang juruterbang MAS yang berkahwin dengan gadis bernama Hawa..perkahwinan yg berlangsung bukan atas dasar cinta..tetapi berpunca daripada perbuatan khianat wanita lain..demi maruah yang tercemar, Hawa terpaksa bersetuju atas pernikahan tersebut..namun rumahtangga mereka tidak seperti pasangan yang lain..Hawa menghilangkan diri ke luar negara..dan menyambung pelajarannya...atas kuasa Allah, mereka bertemu semula di Masjidilharam..
citer part nie tidak jauh berbeza dengan episode drama Nur Kasih semalam..

Hawa telah diciptakan untuk menjadi pendamping Adam..andai jodoh sudah termaktub di Luh Mahfuz..biar ke mana mereka pergi..sejauh mana mereka berpisah..pertemuan itu tetap milik mereka..kerana itu adalah Ketentuan dari Allah SWT..Cinta mereka pasti akan bersatu semula..



Thursday, September 3, 2009 | By: sapphire

New Day..

Azan Subuh baru jak kedengaran..kejap lagi aku nak gi solat, tpi sblm tu aku nak membebel sket kat sini sementara ilham turun mencurah2 nie..hahaha..

Seawal pukul 1.40am aku dah bangun!! fiuhh..punya la semangat..sda lama aku tak buat Qiamullail..alhamdulillah pagi nie dah tercapai pun hajat nak buat..tenang rasanya!!
Hujan nampaknya dah berhenti sejak tghmalam tadi..syukur la, keadaan cuaca petang semalam hinggalah ke malam tadi memang amat mencemaskan..hujan lebat ngan angin kencang serentak!! bule dikatakan MINI TYphoon sedang melanda..masa kat sekolah lagi la menakutkan..dahlah kat atas bukit..rasa cam nak terbang aje bangunan sekolah tu..memang banyak pokok kayu yang bule menahan ribut tu..tpi yang dirisaukan kalau2 pokok2 kayu tu plak yang tumbang menghempap bangunan sekolah..kesian kat bebudak tu..terpaksa berpindah tempat duduk disebabkan tempias hujan lebat yg mengganas!! haha..suka plak dorang ribut camtu..sedap aje dorang nak main hujan kat luar..alasan nak gi toilet..balik kelas dah basah separuh badan..aduhai murid2 ku...

Hari nie dah masuk hari ke-13 Ramadhan..2 hari lagi genap la 15 hari umat islam berposa..sekarang nie pun dah ramai yg shoping sakan..berabis duit!! pastu blum sempat hujung bulan dah pokai!! huhu..tulah kalu nak melaram time raya pun beringat la sket..jangan main belasah aje beli itu..beli ini..

Nak gi solat jap..^^

okay sambung balik..hehe..petang semalam aku beli meja tulis ngan kerusi..supaya senang buat keja..asyik duduk buat keja ngan meja jepun aku nie..sakit belakang dibuatnya!! tpi memandangkan hujan lebat non-stop sampai ke lewat petang, so tak dapat la pekedai tu nak hantar meja tu..harap2 pagi nanti tak hujan..bule la meja ngan kerusi aku tu sampai ngan selamatnya ke rumah nie..^^
aku tak tau sampai bila aku akan duduk kat siini..tpi apapun yg tu citer kemudian..yg penting sekarang nie!! sumanya lengkap dan selesa..hahaha..
Di bilik nie la dunia aku bermula..tpt berehat..solat..buat keja..

Ish..sebenarnya aku blum pun marking kertas percubaan SRU untuk subjek aku..malasnya!! aku dah draft kertas jawapan..harap2 pagi nie..kuat sket semangat aku nak buat suma keja2 tu..hahaha..tis weekend aku balik kampung..dah janji ngan mak..

okay la..aku nak buat keja lain plak..lainkali aku pot pet kat sini lagi...daaaaaa

Monday, September 28, 2009

another story..

Posted by sapphire at 7:56 AM 0 comments
sda lama aku tak menulis apa-apa kat blog nie..dah seminggu bulan ramadhan berakhir..sekarang nie umat islam masi lagi meraihkan hariraya..
semalam aku kembali ke kudat..cuti yang diberikan sda pun habis..hari nie aku kembali bekerja..walaupun jauh di sudut hati..aku masi teringin untuk meneruskan percutianku..tpi sampai bila???
selama 2 minggu aku bercuti di kampung, memang jarang sekali aku menggunakan internet..memandangkan kat kampung takde line 3G..yang ada cuma EDGE & GPRS..setakat nak chat okay la..tpi kalau nak check email..memang lembap sket..hurmm..
semenjak aku bertukar profession selama itulah aku tidak pernah mengunjungi kedai buku lagi..sehingga la suatu hari hati aku benar2 ingin mencari novel lagi..bukan sebab aku boring..tapi aku rindu membaca novel sebenarnya..akhirnya aku membeli 6 buah novel dari pelbagai genre..berbeza syarikat penerbitan dan berlainan penulis..haha mak aku ngan kengkawan aku hanya mampu menggelengkan kepala melihat timbunan novel yg aku bawa keluar dari kedai buku..
aku puas hati tiapkali habis membaca novel yg aku beli..apatah lagi bila jalan ceritanya benar2 menyentuh hati..bak kata mak aku..tak makan pun takpe..sebab dah kenyang baca novel..hahaha

wat to do?? i cant help myself not to buy..but the temptation is too strong..heheehe
dats means my books collection makin banyak..dah 2 rak buku penuh..*wink*

nwei..dah lama jugak aku tidak berhubung dengan dia..sejak berbuka posa pada 4 ramadhan lalu...aku tak nak ada yg buat kecoh gara2 perkara kecil sahaja..salahkah kami menjadi teman rapat?? salahkah kalau sorang sahabat bertanya khabar teman baiknya??atau akukah yang terlalu mementingkan diri sendiri?? atau patutkah dia memutuskan persahabatan kami hanya kerana ingin menjaga hati sorang insan lain..memang terlalu menyedihkan andai perkara itu benar2 berlaku..aku sda bersedia berundur..dan telah lama mengundurkan diri sejak aku ke sini lagi..aku sda berusaha untuk menghindar..tpi dia sahabat ku..kami pasti akan bertemu walaupun tanpa dirancang sekalipun..kerna temannya adalah teman aku juga..

memang tidak dinafikan diriku kini jauh berbeza dari diriku yang dulu..kini aku lebih yakin dengan langkahku..aku kini lebih berani menghadapi hidup aku..dugaan yang aku alami sebelum ini banyak membantu aku agar lebih kuat..terima kasih Ya Tuhan.. aku kini lebih tenang..

Tapi........ternyata perasaan itu tidak pernah padam..biarpun aku benamkannya jauh ke dasar hatiku..aku fikir aku sda kuat untuk menghadapi dirinya..ternyata sangkaan ku tersasar jauh..
saat aku mendapat panggilan dari sorang teman mengatakan dia turut hadir sma di majlis itu..tidak semena2..hati aku mula berdebar...masyaallah..apa yang perlu aku lakukan bila bertemu dengannya nanti? sepanjang perjalanan aku memikirkan jalan terbaik untukku..
dan saat kami saling berjabat tgn..hati aku berdetik..serahkan segalanya di tangan Allah..kerana Dia yang lebih mengetahui apa yg terbaik..
Debaran yg aku alami semakin reda..tapi rasa janggal berdepan dengannya amat terasa..aku lebih banyak berbual dengan teman2 yg lain..ya, memang aku sedang mengelak dari bertembung dengannya..jujurnya..aku tidak tahu camna untuk memulakan perbualan dengannya..aku takut aku akan memperkatakan sesuatu yang hanya akan mengeruhkan situasi antara kami...
sejak prtemuan itu..kami langsung tidak berhubungan..mungkin ini yang terbaik..atau aku mungkin tersilap percaturan lagi???
tiapkali dalam sujudku..aku memohon agar diberikan jalan penyelesaian..agar aku diberikan ketenangan jiwa..dan kelapangan..agar aku diberiikan ketulusan hati..meredhakan segala takdir yg bakal aku lalui..
Ya Allah..kenapa begitu sukar untuk aku membuang dia dari hatiku??? kenapa aku harus terus merasa perit ini sedangkan dia sedang berbahagia di sana?? kenapa dia menghulurkan tangan sedangkan pada akhirnya dia membiarkan aku sendirian terkapai-kapai memaknai harga sebuah persahabatan seorang lelaki??


Friday, September 4, 2009

Nur Kasih...

Posted by sapphire at 2:15 PM 0 comments
Mencintai Isteri kerana Allah adalah cinta yang agung...Namun cinta itu tidak akan datang dengan sekelip mata atau hanya dengan melafazkannya secara lisan..ada syarat yang perlu ditunaikan..

semalam aku menonton drama bersiri ' nur Kasih'..saat Nur Amina berdoa..adakah dia patut terus berada di Jeddah ataupun kembali ke sisi suaminya..aku teringat akan sebuah Novel hasil nukilan Aisya Sofea..(kalau tak silap..) tajuknya 'Adam & Hawa'..citer tentang Adam, seorang juruterbang MAS yang berkahwin dengan gadis bernama Hawa..perkahwinan yg berlangsung bukan atas dasar cinta..tetapi berpunca daripada perbuatan khianat wanita lain..demi maruah yang tercemar, Hawa terpaksa bersetuju atas pernikahan tersebut..namun rumahtangga mereka tidak seperti pasangan yang lain..Hawa menghilangkan diri ke luar negara..dan menyambung pelajarannya...atas kuasa Allah, mereka bertemu semula di Masjidilharam..
citer part nie tidak jauh berbeza dengan episode drama Nur Kasih semalam..

Hawa telah diciptakan untuk menjadi pendamping Adam..andai jodoh sudah termaktub di Luh Mahfuz..biar ke mana mereka pergi..sejauh mana mereka berpisah..pertemuan itu tetap milik mereka..kerana itu adalah Ketentuan dari Allah SWT..Cinta mereka pasti akan bersatu semula..



Thursday, September 3, 2009

New Day..

Posted by sapphire at 5:21 AM 0 comments
Azan Subuh baru jak kedengaran..kejap lagi aku nak gi solat, tpi sblm tu aku nak membebel sket kat sini sementara ilham turun mencurah2 nie..hahaha..

Seawal pukul 1.40am aku dah bangun!! fiuhh..punya la semangat..sda lama aku tak buat Qiamullail..alhamdulillah pagi nie dah tercapai pun hajat nak buat..tenang rasanya!!
Hujan nampaknya dah berhenti sejak tghmalam tadi..syukur la, keadaan cuaca petang semalam hinggalah ke malam tadi memang amat mencemaskan..hujan lebat ngan angin kencang serentak!! bule dikatakan MINI TYphoon sedang melanda..masa kat sekolah lagi la menakutkan..dahlah kat atas bukit..rasa cam nak terbang aje bangunan sekolah tu..memang banyak pokok kayu yang bule menahan ribut tu..tpi yang dirisaukan kalau2 pokok2 kayu tu plak yang tumbang menghempap bangunan sekolah..kesian kat bebudak tu..terpaksa berpindah tempat duduk disebabkan tempias hujan lebat yg mengganas!! haha..suka plak dorang ribut camtu..sedap aje dorang nak main hujan kat luar..alasan nak gi toilet..balik kelas dah basah separuh badan..aduhai murid2 ku...

Hari nie dah masuk hari ke-13 Ramadhan..2 hari lagi genap la 15 hari umat islam berposa..sekarang nie pun dah ramai yg shoping sakan..berabis duit!! pastu blum sempat hujung bulan dah pokai!! huhu..tulah kalu nak melaram time raya pun beringat la sket..jangan main belasah aje beli itu..beli ini..

Nak gi solat jap..^^

okay sambung balik..hehe..petang semalam aku beli meja tulis ngan kerusi..supaya senang buat keja..asyik duduk buat keja ngan meja jepun aku nie..sakit belakang dibuatnya!! tpi memandangkan hujan lebat non-stop sampai ke lewat petang, so tak dapat la pekedai tu nak hantar meja tu..harap2 pagi nanti tak hujan..bule la meja ngan kerusi aku tu sampai ngan selamatnya ke rumah nie..^^
aku tak tau sampai bila aku akan duduk kat siini..tpi apapun yg tu citer kemudian..yg penting sekarang nie!! sumanya lengkap dan selesa..hahaha..
Di bilik nie la dunia aku bermula..tpt berehat..solat..buat keja..

Ish..sebenarnya aku blum pun marking kertas percubaan SRU untuk subjek aku..malasnya!! aku dah draft kertas jawapan..harap2 pagi nie..kuat sket semangat aku nak buat suma keja2 tu..hahaha..tis weekend aku balik kampung..dah janji ngan mak..

okay la..aku nak buat keja lain plak..lainkali aku pot pet kat sini lagi...daaaaaa